Børnekonventionen 30 år

Børnekonventionen fyldte den 20. november 2019 30 år.

Der blev holdt et storstilet arrangement i Endrupskolens hal med både taler og fællesdans.

Finn Drabe holdt en fin tale, som du kan læse nedenfor.

Dette er en særlig dag...især  for børn overalt i verden! Denne dag fylder FN's Børnekonvention nemlig 30 år. Konventionen er grundlaget for UNICEFs arbejde og en vigtig mærkedag for os alle!
Og en fødselsdag skal fejres – med taler, film, dans, leg, sang og flødeboller.

Børnekonventionen handler om børns rettigheder, som er så vigtige for det gode børneliv. Selvom der er sket store fremskridt for børn i løbet af de 30 år, er der stadig lang vej, før alle børn får deres ret til et godt liv opfyldt - også i Danmark.

Desværre er det kun 1 ud af 5 af alle danske børn, der ved, at der findes en konvention, som hele verden, på nær et enkelt land, har godkendt. Det betyder, at alt for mange børn ikke ved, at de har ret til medinddragelse.
Konventionen siger ikke, at barnet har ret til at bestemme alt, men derimod, at det har ret til at blive medinddraget og hørt i alle beslutninger.
Konventionen er ikke kun skrevet for børn, men også for alle voksne – ikke mindst de voksne, som arbejder professionelt med børn.

Det betyder også, at konventionen et af de elementer, der skal samle os og vores demokrati.
Desværre er det ikke altid realiteten, for på trods af, at der står i folkeskolens formålsparagraf, at børn skal trænes til at deltage i demokratiske beslutninger, så føler børn ikke selv, at de bliver hørt i skolens arbejde. Samtidig viser interne UNICEF undersøgelser, at det er under 50 % af eleverne, der tør sige deres mening i klassen.

En af konventionens helt centrale hensigter er, at I børns stemmer skal inddrages i beslutningsprocesser, der vedrører jer selv og jeres liv. UNICEF Rettighedsskoler skaber rum og forståelse for, at børns demokratiske dannelse starter tidligt i livet, og at skolen er en meget vigtig platform for den dannelse. På den styrkes I at argumentere for jeres meninger og holdninger.

Og det er godt for alle.

Børnekonventionens 30 års fødselsdag på Endrupskolen