Brug af mobiltelefon i skoletiden

Formål:

• Vi ønsker at skabe ro og fokus på undervisningen.
  • Vi ønsker at styrke det sociale fællesskab og relationerne eleverne imellem udenfor den digitale verden.
  • Vi ønsker at udvikle elevens digitale dannelse, hvor eleven tager ansvar for sig selv og andre i måden at anvende sin mobiltelefon på.
  • Vi ønsker at fremme dannelsen af god, fornuftig og tidssvarende mobiltelefonkultur.

Mål:

• At undgå, at mobiltelefoner forstyrrer koncentration, læring og fællesskab.
  • At elevernes indbyrdes relationer styrkes gennem leg og aktiviteter i mobilfrie frikvarterer.
  • At anvende mobiltelefoners funktioner i undervisningen, når det er relevant og læringsunderstøttende.

Det betyder at:

• Udgangspunktet er, at mobiltelefonerne ikke er til stede i undervisning og frikvarterer. Smart Watch er sidestillet med mobiltelefonen.
  • Læreren/pædagogen anvender mobiltelefoner i undervisningen der, hvor det er relevant og understøttende for læringen.

Til dig som elev:

• Du afleverer din mobiltelefon, når du møder i skole. Mobiltelefonen låses inde i mobilskabet og udleveres igen efter sidste modul. Du får ikke din mobiltelefon udleveret i løbet af skoledagen med mindre den anvendes fagligt i undervisningen.
  • Din lærer/pædagog bestemmer, hvornår og hvordan mobiltelefonen anvendes i undervisningen. Efter anvendelse afleveres mobiltelefonen igen.
  • Tænk dig om, når du tager og bruger fotos, sms’er og laver opdateringer på sociale medier: Et forkert foto eller opslag kan få store konsekvenser for en anden person på få sekunder.
  • Fælles dage og traditioner er også mobilfrie.
  • Hvis du ikke retter dig efter din lærers anvisninger, afleverer du din mobiltelefon til læreren, der lægger den på skolens kontor med dit navn på. Din lærer orienterer hurtigst muligt efter modulet dine forældre med besked på Aula om, at mobiltelefonen kan hentes af en forælder på skolens kontor efter endt skoledag og indenfor skolens åbningstid.

Til dig som forælder:

• Du bakker op om skolens regler for mobiltelefoner.
  • Det er lærerne/pædagogerne, der bestemmer, hvornår og hvordan mobiltelefonen anvendes i undervisningen.
  • Tal med dit barn om god skik og brug af mobiltelefon og sociale medier. Et forkert foto eller opslag kan have store konsekvenser.
  • Hvis der er vigtige og uopsættelige beskeder, dit barn skal have i løbet af skoledagen, kan skolens kontor kontaktes.
  • Bryder dit barn reglerne for mobiltelefoner, lægges mobiltelefonen på skolens kontor med barnets navn på. Du bliver hurtigst muligt efter modulet via besked på Aula orienteret af læreren om, at mobiltelefonen kan hentes af en forælder på skolens kontor efter endt skoledag og indenfor skolens åbningstid.
  • På 0.-3. årgang aftales legeaftaler mellem forældre. Se: velkomstfoldere fra SFO.

Vedtaget af skolebestyrelsen, september 2023