UNICEF Rettighedsskole

Endrupskolen er nu en certificeret UNICEF Rettighedsskole.

I skoleåret 2019/2020 startede processen med at blive en certificeret UNICEF Rettighedsskole.  Arbejdet blev skudt i gang med kick-of i oktober 2019.

Børn og unge i hele verden har ret til at overleve, blive beskyttet og udvikle sig. Børnekonventionen blev vedtaget på FN´s generalforsamling den 20. november 1989. Unicef har været med til at udarbejde Børnekonventionen.

Børnekonventionen er alle børns ”Grundlov”. Den sikrer alle børns ret til:

• At få opfyldt grundlæggende rettigheder, som f.eks. at få nok mad, sundhed og et sted at bo.
  • At udvikle sig ved at gå i skole, ved leg og en god fritid.
  • At blive beskyttet mod f.eks. krig, vold, misbrug og udnyttelse.
  • At have medbestemmelse og indflydelse på de ting, der handler om barnet og ytringsfrihed

På Endrupskolen arbejder vi med Børnekonventionen og børns rettigheder som en del af Endrupskolens trivselsarbejde. På klasse niveau udarbejdes der sammen med eleverne et klassecharter, som beskriver, hvordan vi er sammen. Klassechartret tager udgangspunkt i Børnekonventionen og danner grundlag for klasseaftaler.

At blive certificeret som Unicef Rettighedsskole har fire byggesten:

Viden - Alle med tilknytning til skolen kender Børnekonventionen, der er selve hjertet i skolens kultur.

Elevinddragelse - Eleverne er med til at træffe de beslutninger, der vedrører dem og deres hverdag.

Læring - Eleverne kan omsætte intentionerne fra Børnekonventionen til deres egen hverdag, og udbygger deres kendskab til, hvordan børns rettigheder er for alle verdens børn.

Lederskab - Skolens ledelse viser respekt for børns rettigheder i alle beslutninger og målsætninger. Der nedsættes et Rettighedsråd med børn og voksne, der i samarbejde med elevråd og på baggrund af undersøgelser blandt børn og voksne skal skabe virkelige forandringer i skolens hverdag.

Rettighedsrådet består af elever fra 4.-9. klasse, tre lærere, pædagogrepræsentant, skolebestyrelsesmedlem og en fra skolens ledelse. Rettighedsrådet er med til at implementere Børnekonventionen som en del Endrupskolens kultur.

Endrupskolens Rettighedsråd er blevet udnævnt og består af:
7. årgang: Alfred, Freja, Mirac, Oliver
8. årgang: Leah, Sofie