Endrupskolens logo

Trivselshandleplan

Trivselshandleplan 2023-2024

På baggrund af den årlige Nationale Trivselsmåling udarbejdes der hvert år en handleplan for udvalgte områder på skoleniveau. Dette suppleres med, at alle klasser udarbejder konkrete handleplaner for den enkelte klasse.

Der er generelt god elevtrivsel på Endrupskolen. Vi har dog set et fald i trivselsmålingen det seneste år, som også ses på kommunalt- og landsplan. Eleverne er generelt glade for deres klasser og lærere. Der er i alle skolens klasser fokus på det fortsatte arbejde med at skabe det gode læringsmiljø og trivsel for og blandt eleverne. Gennem aktiviteter, der understøtter kendskabet til hinanden i klasserne, er der et konstant fokus på elevtrivsel. Der er tæt dialog mellem skole og hjem i arbejdet med elevernes trivsel. I skoleåret 2022/2023 havde vi som skole fokus på en videreudvikling af det gode skole-/hjem-samarbejde, der understøtter den enkelte elevs trivsel og faglige udvikling. Vi har udarbejdet et dokument, som er offentliggjort på hjemmesiden: ”Principper for det gode skole/hjem-samarbejde på Endrupskolen”, hvor der er forslag til det gode skole/hjem-samarbejde. Både personale og skolebestyrelsen har været involveret i dette arbejde.

I skoleåret 2023/2024 har planlagt en pædagogisk dag i januar, hvor Rasmus Alenkær kommer en hel dag og faciliterer en workshop for skolens personale. Vi skal arbejde med begrebet pædagogisk værtskab inden for områderne:

• Værtskab og inklusion af børn med særlige udfordringer

• Værtskab og undervisningsforstyrrende uro

• Værtskab og skolens fællesskabsværdier

• Værtskab og praktisk klasseledelse

I skoleåret 2023/2024 har vi fortsat fokus på elevinddragelse og medbestemmelse

Det er på landsplan gennemgående, at eleverne savner medbestemmelse i undervisningen.

Endrupskolen er certificeret som UNICEF Rettighedsskole. I skoleåret 2023/2024 er der fortsat fokus på arbejdet med implementering af børns rettigheder i undervisningen. Der er udarbejdet klassechartre i klasserne på 0.-5. årgang på basis af Børnekonventionen. I udskolingen indgår arbejdet med børns rettigheder primært i fagene ved siden af arbejdet med trivsel omkring de enkelte klasser. Rettighedsrådet og elevrådet har sammen med lærerne fokus på trivslen på skolen. Uge 46 er fokusuge med fokus på Børnekonventionen/FNs verdensmål i fagene.

Der arbejdes helt særligt med elevinddragelse gennem de to elevråd, herunder rettighedsrådet og verdensmålsrådet, og elevdeltagelse i udvalg omkring undervisningsmiljø. Eleverne medinddrages i beslutninger vedr. trivsel og læring.

Elevrådets- og rettighedsrådets punkter er altid første punkt på skolebestyrelsesmøderne.

Endrupskolen – et rart sted at være både inde og ude
Verdensmålsrådet og elevrådet arbejder med skolens udearealer og er bl.a. optaget af at lave bæredygtige legepladser og udeområder til undervisningen. Vi har skabt en vild have, hvor elever og lærere har plantet frugttræer og vilde blomster.

På baggrund af en tryghedsvandring som en del af at være UNICEF Rettighedsskole er børnenes stemme blevet hørt, og der er udarbejdet en handleplan omkring tiltag, der skaber tryghed på skolen. Der er fortsat fokus på at gøre skolens toiletter til toiletter, der opleves rene og trygge.