Dit barns sygdom og fravær

Dit barns sygdom og fravær (elever)

Vejledning til forældres sygemelding af barn samt om ansøgning om ekstraordinær frihed til fravær.

Hvis dit barn er syg og ikke skal i skole

• Du skal sygemelde dit barn, hvis dit barn er fraværende på grund af sygdom.
  • Du skal, samme dag som dit barn er sygemeldt, gå ind på FRAVÆR - FORÆLDREINDBERETNING i Aula. Her sygemelder du dit barn.
  • Du skal sygemelde hver dag, dit barn er syg og fraværende fra skole.
  • På barnets første sygedag skriver du en besked i Aula til dit barns lærere, hvor du fortæller, at dit barn ikke kommer i skole. I beskeden skal, hvis muligt, oplyses forventet fraværsperiode (enkelte timer, hele dagen eller X antal dage). Beskeden læses i løbet af dagen.

Hvis dit barn skal til lægeundersøgelse eller lignende

• Du meddeler i en besked i Aula til dit barns klasselærer, i hvilket tidsrum dit barn har brug for at være fraværende for at gå til lægeundersøgelse eller lignende. Forsøg så vidt muligt at lægge lægeundersøgelser og lignende udenfor skoletiden.

Hvis du ønsker, at dit barn skal være ekstraordinært fraværende fra skole på grund af familiebegivenheder eller lignende

Vær som forælder opmærksom på, at dit barn har så lidt fravær fra skole som muligt. Fravær fra skole kan have såvel faglige som sociale konsekvenser for dit barn, lige som det påvirker klassens øvrige elever. Det påvirker samarbejdet og fællesskabet eleverne imellem, når elever er væk. Alle elever er vigtige i undervisningen og i arbejdet med klassens fællesskab og trivsel. Det kan være svært for eleven at følge med, når eleven kommer ind midt i en time eller i den efterfølgende time/dag/uge.

Små dryp af hele og halve dages fravær kan over et skoleforløb blive til mange dage, hvor dit barn går glip af undervisning og af klassens sociale liv.

• Ved fravær på 1 dag skal du aftale fraværet med dit barns lærere ved at skrive en besked i Aula.
  • Ved fravær udover 1 dag skal du ansøge skolelederen (udskolingen 6.-9. klasse) eller viceskolelederen (indskolingen 0.-5. klasse)  om ekstraordinær frihed til fravær fra undervisningen:

Du anmoder om ekstraordinær frihed ved at sende en besked i Aula til skolelederen (udskolingen) eller viceskolelederen (indskolingen), hvor du angiver anledningen til, at du søger om ekstraordinær frihed til fravær for dit barn og perioden for det samlede fravær -   (husk at angive dit barns navn og klasse).

Beslutning om ekstraordinær frihed træffes på skolen på grundlag af en konkret vurdering af den pågældendes elevs behov for at holde fri, sammenholdt med det afbræk i undervisningen, som imødekommelse vil indebære, herunder set i relation til:

• Elevens tidligere perioder med ekstraordinær frihed.
  • Elevens øvrige fravær, herunder såvel lovligt fravær pga. sygdom og ulovligt fravær.
  • Undervisningsaktiviteter i fritagelsesperioden.

Hvis skolen giver dit barn ekstraordinær frihed til at være fraværende, vil du modtage en bekræftelse fra skolen, og fraværet vil blive registreret som lovligt, men indgår i vurderingen af, om et barn eller ung har bekymrende skolefravær.

Som forældre overtager man ansvaret for undervisningen i den periode, barnet er væk fra skole ved at følge klassens ugeplan. Lærerne har ikke pligt til at levere undervisningsmateriale til frihedsperioden eller pligt til efterfølgende at følge op på den undervisning, som eleven pga. fraværet er gået glip af.

Ferie bør afvikles indenfor skoleferierne.

Du skal huske at sende ansøgningen om tilladelse til ekstraordinært fravær fra skole, inden dit barn er fraværende.

Ulovligt fravær

• Hvis dit barn er fraværende fra undervisningen, uden at fraværet er anmeldt til skolen af ovennævnte grunde, vil fraværet blive registreret som ulovligt.
  • Dit barns tilstedeværelse ved undervisningen i skolen bliver registreret hver dag.
  • På 0. – 6. årgang sker registrering af tilstedeværelse eller fravær hver morgen.
  • På 7. – 9. årgang sker registrering om morgenen og i sidste lektion. Der sendes sms på 6.-9. årgang, hvis eleven kommer for sent eller er fraværende uden besked fra forældrene.

Hvis dit barn har haft ulovligt fravær på 10 % i et kvartal, vil du blive kontaktet af skolen med besked om, at det kan have økonomiske konsekvenser, hvis det ulovlige fravær når 15 % i et kvartal. Ulovligt fravær er, når dit barn bliver væk fra skole uden lovlig grund. Læs nærmere på Undervisningsministeriets hjemmeside: Kend reglerne for dit barns fravær

Endrupskolen, oktober 2023