Elevfravær

Retningslinjer og procedure for elevfravær på Endrupskolen

Vi skal have systematik og ensartethed i registreringen af elevfravær.

Sygdom: Fravær registreres som sygdom, når forældre har givet besked om, at barnet er hjemme pga. sygdom. Når en elev ikke kommer til undervisningen uden besked fra forældrene, registreres det i første omgang som ulovligt fravær. Viser det sig efterfølgende ikke at være ulovligt fravær, rettes fraværet til sygdom, lovligt fravær eller kommet for sent. Hvis eleven er fraværende uden sygemelding fra forældrene, kontakter skolen hjemmet på 2. dagen.

Lovligt fravær: Fravær, hvor klasselærer eller ledelse har givet eleven fri. Kun fravær hele skoledage registreres. Det registreres f.eks. ikke, hvis en elev har bedt om fri til at gå til lægen. Klasselæreren kan give tilladelse til lovligt fravær af 1 dags varighed. Tilladelse til fravær over 1 dag sker ved forældres kontakt til ledelsen. For udskolingen (6.-9. klasse) skrives der til skolelederen, og for indskolingen (0.-5. klasse) skrives der til viceskolelederen.
Talenthold, erhvervspraktik og lignende registreres ikke som hverken lovligt eller ulovligt fravær. Eleven er i skole. Der kan evt. tilføjes en note om, at eleven er til anden skoleaktivitet.

Ulovligt fravær: Fravær, hvor hjemmet ikke har givet besked til skolen om årsagen til fraværet, eller fravær, der ikke har en gyldig grund på trods af, at forældrene kender til fraværet.

Kommet for sent: Skal registreres.

Principper

• Den lærer/pædagog/vikar, der har 1. modul registrerer klassen i Tabulex.
  • Teamet opdaterer Tabulex i løbet af dagen i henhold til de oplysninger, der modtages fra hjemmet. F.eks. registreres eleven som værende i skole, hvis eleven møder ind senere på dagen og i første omgang blev registreret som fraværende.
  • SMS sendes automatisk til hjemmet ved registreringen om morgenen ved fravær for 6. til 9. klassetrin.
  • Klasselærerne følger op på elevens fravær. Ved 7% fravær vurderes der, om der er tale om bekymrende fravær. Der gøres minimum status ved udgangen af hvert kvartal den 30/9, 31/12, 31/3 og 30/6.
  • Klasselæreren tager kontakt til hjemmet ved bekymrende fravær. Det vurderes i hvert tilfælde, om der skal sættes yderligere tiltag i gang og udarbejdes en handleplan.
  • Ved fortsat fravær iværksættes en handleplan vurderet ud fra den konkrete situation. Hvis der er tale om bekymrende fortsat fravær inddrages skolens ledelse, og det vurderes, hvilke tiltag, der skal sættes i værk, herunder IK, TK eller underretning.

Endrupskolen, oktober 2023