Principper for skolestart på Endrupskolen
Formål:
- At skabe en god og tryg skolestart for alle børn.
Mål:
- Intet barn skal stå udenfor børnefællesskaberne
- Alle børn, der starter i SFO og skole skal hurtigt opleve at have en ven
- Børn i risiko skal opspores og støttes før skolestart
- Børn med lav skoletrivsel skal have den rette hjælp hurtigt
SFO- og skolestart
- For at skabe genkendelighed for børnene overføres pædagogiske strukturer og metoder fra børnehaven til SFO og skole.
- Børnene introduceres til SFO, nye kammerater og personale forud for SFO-start den 1.maj.
- Børnene besøger SFO i perioden op til 1. maj, og SFO-personalet besøger børnehaverne i Fredensborg.
- Der følger overgangsbeskrivelser af alle børn fra børnehaverne til SFO og skole.
- For børn i risiko afholdes overgangsamtaler mellem forældre, børnehave, SFO og skole.
- SFO spiller en afgørende rolle ved igennem opmærksomhed og aktiviteter at understøtte alle børns trivsel og deltagelse i børnefællesskaber.
- Efter behov kan der etableres et tættere samarbejde mellem hjem og SFO.
- Alle børn på årgangen møder hinanden og får mulighed for at danne nye venskaber.
- Allerede på besøgsdagene lærer børnene den skolepædagog at kende, der skal følge børnene fra 0. til 3. årgang både i skole og SFO.
- Inden skolestart i august møder børnene børnehaveklassepersonalet.
- I løbet af 0. klasse lærer børnene de lærere at kende, som skal være deres lærere i 1. klasse.
- Der sikres et højt informationsniveau mellem SFO/skole og hjem.
- Ved skolestart tilknyttes 5. årgang til 0. årgang som venskabsklasser.
Klassedannelse
Grupperne i maj-perioden er et resultat af vores grundige overgangsarbejde med dagtilbuddene og er dannet ud fra følgende kriterier:
- Tryghedsgrupper fra dagtilbuddene
- Vores iagttagelser fra besøgsdagene
- Overgangsbeskrivelser fra dagtilbuddene
- Tilstræbt kønsmæssig balance
- Hensigtsmæssig dynamik i grupperne
- Potentielle nye relationer
Inden sommerferien får børn og forældre at vide, hvilken klasse barnet begynder i ved skolestart. De to klasser er et resultat af vores aktiviteter og iagttagelser af børnene og børnefællesskaberne i løbet af de to måneder i maj-perioden.
Klassedannelsen er foretaget på baggrund af:
- Det enkelte barns udviklingsmuligheder
- De sociale relationer børnene imellem
- At klasserne er tilnærmelsesvis lige store i antal
- En hensigtsmæssig fordeling af piger og drenge
- Særlige individuelle hensyn
Den endelige klassedeling er skolens afgørelse.
For at børnene fortsat kan få mulighed for at vedligeholde de venskaber og fællesskaber, der allerede eksisterer på tværs af de to grupper, vil vi i løbet af året lave forløb og samarbejde på tværs af de to klasser.
Vedtaget af skolebestyrelsen den 27. oktober 2020 / Revideret af skolebestyrelse den 13. november 2024