Principper for skolestart på Endrupskolen
Formål:
- At skabe en god og tryg skolestart for alle børn.
Mål:
- Intet barn skal stå udenfor børnefællesskaberne
- Alle børn, der starter i SFO og skole skal hurtigt opleve at have en ven
- Børn i risiko skal opspores og støttes før skolestart
- Børn med lav skoletrivsel skal have den rette hjælp hurtigt
SFO- og skolestart
- For at skabe genkendelighed for børnene overføres pædagogiske strukturer og metoder fra børnehaven til SFO og skole, f.eks. Sproggaven
- Børnene introduceres til SFO, nye kammerater og personale forud for SFO-start den 1.maj.
- Børnene besøger SFO i perioden op til 1. maj, og SFO-personalet tilstræber at besøge børnehaverne i Fredensborg.
- Der er overlevering af alle børn fra børnehaverne til SFO og skole.
- For børn i risiko afholdes overgangsamtaler mellem forældre, børnehave, SFO og skole.
- SFO spiller en afgørende rolle ved igennem opmærksomhed og aktiviteter at understøtte alle børns trivsel og deltagelse i børnefællesskaber.
- Efter behov er der tæt samarbejde mellem hjem og SFO.
- Alle børn på årgangen møder hinanden og får mulighed for at danne nye venskaber. Børnene er sammen som en årgang.
- Allerede på besøgsdagene lærer børnene den skolepædagog at kende, der skal følge børnene fra 0. til 3. årgang både i skole og SFO.
- Inden skolestart i august møder børnene børnehaveklassepersonalet.
- I løbet af 0. klasse lærer børnene de lærere at kende, som skal være deres lærere i 1. klasse.
- Der sikres et højt informationsniveau mellem SFO/skole og hjem.
- Inden sommerferien får børn og forældre at vide, hvilken gruppe barnet begynder i ved skolestart.
- Ved skolestart tilknyttes 5. årgang til 0. årgang som venskabsklasser.
Klassedannelse
- Børnene begynder efter sommerferien i skolen i to hold, der udgøres af mindre tryghedsgrupper, som er dannet ud fra bl. a. barnets relationer. Det tilstræbes, at alle børn oplever tryghed i gruppen. I perioden frem til oktober, hvor de endelige klasser dannes, vil tryghedsgrupperne møde hinanden og lære hinanden at kende igennem pædagogiske aktiviteter.
- Med udgangspunkt i personalets erfaringer med det enkelte barn set i forhold til børnegruppen som helhed, dannes der to klasser i oktober.
- Klassedannelsen tager hensyn til det enkelte barns kompetencer og relationerne børnene imellem.
- I skolestartsforløbet sikres et gensidigt højt informationsniveau mellem skole og hjem.
- Den endelige klassedannelse er skolens afgørelse.
Vedtaget af skolebestyrelsen den 27. oktober 2020